صرفه جوبی بیش از ١٠ میلیون دلاری با ساخت توربین در داخل

ساخت ٤٢ توربین از سوی یک شرکت ایرانی علاوه بر بومی کردن ساخت آن در کشور سبب صرفه جویی ارزی بیش از ١٠ میلیون دلاری شده است.

مدیرعامل شرکت نصب نیروی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که این شرکت، نخستین تولیدکننده توربین بخار در ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی است، گفت: با توجه به نیاز کشور در حوزه تجهیزات دوار و با وجود تحریمها و محدودیتهای بین المللی موجود، این شرکت توانست با بومی سازی پلتفرم پکیج کامل توربین بخار، تولید صنعتی آن را آغاز کند و همچنین با در نظر گرفتن سرمایه ملی، کشور را از واردات توربین بخار تا ظرفیت ٢ مگاوات بی نیاز کند.

جعفر رحمان نیا با بیان این که توربینهای بخار تولید شده از سوی این شرکت در گذشته از کشورهای اروپایی و آمریکا وارد کشور می‌شد، تصریح کرد: هم‌اکنون توانسته‌ایم با رعایت استانداردهای بین‌المللی و API، محصولاتی با کیفیت نمونه اروپایی و امریکایی تولید کنیم.

وی درباره فعالیتهای انجام شده در بازار داخلی گفت: از پالایشگاه آبادان تا پالایشگاه تبریز، پتروشیمی رازی، همچنین پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس از محصولات این شرکت استفاده کرده است و یا خواستار استفاده از آن هستند.

رحمان نیا با اشاره به توان داخلی این شرکت عنوان کرد: شرکت نصب نیروی ایران به عنوان یک شرکت ایرانی و با تکیه بر دانش داخلی خود طراحی و تولید انبوه توربینهای بخار یک مرحله ای را به اتمام رسانده و در مرحله طراحی و ساخت توربینهای چند مرحله ای با تکیه بر تجربیات ساخت توربین یک مرحله ای و الگو برداری از شرکتهای توسعه یافته است.

مدیرعامل شرکت نصب نیروی ایران ضمن امیدواری نسبت به شتاب گرفتن تولید علم و صنعتی شدن آن در کشور بیان کرد: در مدتی محدود با تولید توربین های بخار در ظرفیتهای مختلف، توانستیم علاوه بر بی نیاز ساختن کشور از واردات این محصول High-tech سبب صرفه جویی بیش از ١٠ میلیون دلار برای کشور شویم.

رحمان نیا اظهار امیدواری کرد با حمایت ویژه مسئولان در حوزه نفت و انرژی که عمده آن ایجاد کار و انعقاد قرارداد ساخت است بتوانیم با کیفیتی فراتر از گذشته برای پیشرفت این صنعت قدم برداریم.